Det vi hoppas på 2019 är förnyelse inom konstbranschen och att våga tänka i nya banor hur man ska få ut konst till allmänheten. Dagens ungdomar vill väl inte gå på vernisage och konst bör väl vara tillgängligt för alla?
Tre sätt jag tror man kan få ut konst på 2019
- Pinterest – Är en intressant plattform för oss som sysslar med bildkonst. En katalog i likhet med Instagram, men med fokus på bilder istället för det sociala och individen bakom. Många kostnärer och grafiker har redan hittat hit varav kvalitén kan vara något svajig, men den flitige hittar till slut rätt.
- Instagram – Är mer fokuserat på personen bakom profilen än det som man laddar upp, i förhållande till pinterest vilket förtar verkets renhet. Och andra sidan, så är kanske historian utifrån helheten det mest intressanta?
- Företagssponsring – Det är tror jag är en potentiell källa till nytt blod inom konsten som de flesta drar sig för att utnyttja. Det finns många större bolag med stinna plånböcker, men kontor inreda utan känsla och bildkonst ifrån IKEA. Varför inte maila större bolag med god ekonomi så som zensum ab i stockholm?
Det är om möjligt svårt för den äldre generationen att ta till sig av de nya möjligheterna med ett socialt internet. Tekniken är säkert den svåraste biten, samt att medierna domineras av ungdomar. Och andra sidan är väl ingen för gammal att lära.
Inför påsken kommer unika påskägg släppas på profilfabriken målade av konstnärer som precis gått ut ifrån konstfack. Så håll ögonen öppna för när de kommer ut och beställ!
Vi hoppas 2019 blir året då den äldre konstgenerationen fullt ut tar klivit in i framtiden och börjar använda sig av sociala medier för att ge sin konst ytterligare spridning.
Dagas Wikipediasida och den samlade böcker som hon jag skrivit.